Home arrow Catalogi arrow Straatmeubilair Brievenbussen NL arrow 1933. Grote Verblifa
Thursday 12 December 2024
Print Print
1929. Hangbrievenbus Holland1935. Kleine Verblifa

1933. Grote Verblifa

1933. Grote Verblifa

Foto: Jeroen Beerens

Product omschrijving

Jaar startJaar eindFabrikantOntwerperBreedte [cm]Hoogte [cm]Diepte [cm]Gewicht [kg]MateriaalOmschrijving
1933De verenigde blikfabrieken (Verblifa) in KrommenieAnton Kurvers CarrosserieplaatDe grote verblifa zou wederom de grote standaard brievenbus moeten vervangen. In die tijd was er echter sprake van materiaal schaarste en geldelijke middelen. De postbus werd daarom gemaakt van carrosserieplaat. Omdat de bus van plaatstaal was is deze veel lichter dan zijn voorgangers die al snel 50 - 100 kg wogen. Nadeel was de roestgevoeligheid. Hij werd daarom ook gemoffeld en was demontabel. Dus ze konden weer uit elkaar gehaald worden voor een opknapbeurt. Uiteindelijk werd er na de 2e wereldoorlog nog een kleine serie in aluminium gegoten. Dit vanwege wederom materiaalschaarste.

Deze grote bus evenals de kleine is een ontwerp van Anton Kurvers tussen 1931 en '33 (het jaar waarin het eerste model gemaakt werd) en geproduceerd door de verenigde blikfabrieken. Vandaar de naam verblifa. Er is ook een kleine versie van.

De kleur was normaliter rood. Een bus op een van de foto's heeft witte randen en deze werd in oorlogstijd zo uitgedost. Zo kon men in het donker de brievenbus beter vinden. Aan de voorzijde een ronde opening voor het aflezen van het lichtingsnummer.

Zoals op de foto is te zien zitten er aan de bodem een tweetal sleuven. hier schoof de postbode een rek met postzak in. nadat hij het deurtje geopend had kon hij een schuif opentrekken en viel de post in de zak. dit systeem bleek echter vaak niet te werken. brieven plakten vast aan de binnenzijde en dan moest het meeste er alsnog met de hand worden uitgevist.

Verzamelingen
Uitgebreid zoeken