1935. Kleine Verblifa1951. Kleine De Koo
1954. Grote De Koo |
1954. Grote De Koo
Foto: Jeroen Beerens |
Product omschrijving
Jaar start | Jaar eind | Fabrikant | Ontwerper | Breedte [cm] | Hoogte [cm] | Diepte [cm] | Gewicht [kg] | Materiaal | Omschrijving |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1954 | +-1960 | Gietijzer: Boessenkool in Almelo; Silumin: waarschijnlijk Dikkers en co te Hengelo | N.P. de Koo (1881-1960) | 35 kg | Gietijzer, later Silumin (aluminium legering met 87% aluminium en 13% silicium) | Na de 2e wereldoorlog was er een groot tekort aan brievenbussen. Nicolaas Petrus de Koo kreeg de opdracht twee brievenbussen te vervaardigen. Een grote voor de steden en een kleine voor het platteland. De grote was het eerste klaar in 1949. Alvorens deze in te voeren moest er eerst nog een kleine variant ontworpen worden. Beide zouden uit aluminium gegoten worden, maar door de oorlog in Korea kwam er vanuit de overheid een verbod op het gebruik van aluminium buiten het leger om. Dus werden de eerste exemplaren weer noodgedwongen uit gietijzer gemaakt. De grote de Koo kon pas in 1954 in productie worden genomen. De eerste 200 exemplaren werden in gietijzer bij de firma Boessenkool gemaakt in Almelo. De lichtingscijfers werde middels een draaischijf verzet en niet zoals bij de Holland met losse nummers. Later werden ze gemaakt van een aluminium legering omdat puur aluminium bussen niet werden toegestaan vanwege de Koreacrisis, waardoor een tekort aan aluminium ontstond. Deze bussen zijn vermoedelijk gemaakt bij de firma Dikkers en co te Hengelo. |