1921. Amsterdamse trambrievenbus1933. Grote Verblifa
1929. Hangbrievenbus Holland |
1929. Hangbrievenbus Holland
Foto: Jeroen Beerens |
Product omschrijving
Jaar start | Jaar eind | Fabrikant | Ontwerper | Breedte [cm] | Hoogte [cm] | Diepte [cm] | Gewicht [kg] | Materiaal | Omschrijving |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1929 | 1950 | Machinefabriek en ijzergieterij Holland, Bergen op Zoom | Anton Kurvers | 70.5 | 46.5 | 70.5 | 100 | Gietijzer | De hangbrievenbus Holland van ontwerper Anton Kurvers is een voorbeeld van de stijlopvattingen van de jaren dertig van de twintigste eeuw waarin veel ontwerpers en architecten bouwen volgens de Amsterdamse School. Deze bus was beoeld om de grote standaard brievenbus in de steden te vervangen. Door zijn gewicht vam 100 kg, de zweaarste hangbrievenbus, was hij moeilijk te plaatsen en bleven in de steden de grote bussen in veel gevallen staan en werd de Holland als alternatief op het platteland geplaatst. We noemen hem ook wel de boerenbus.
De hangbrievenbus Holland heeft de vorm van twee ineengestoken rechthoekige blokken. In de rechterzijde zit een horizontale brievengleuf, van binnen beschermd door beweegbare tanden en gedekt door een platte kap, die als rand langs de voorzijde doorloopt. Dit is de eerste hangbrievenbus waarbij ook een lichtingsoog werd aangebracht. Aan de binnenzijde kon je een klemmetje met een veer wegklappen en het losse messing cijfer wisselen. De latere hollandbussen die werden nabesteld zijn met een draaischijf uitgevoerd. Het lichtingstijdenbord is in het deurtje geplaatst. Iedere postbesteller was verantwoordelijk voor het up to date houden van de tijden. De bordjes werden wit geschilderd en vervolgens met de hand van nieuwe tijden voorzien. |